05/11/2015 Right now, the visitors fall into three groups, the artists, scholars and adventurers, and those can be further divided into those that are just dropping by and those that want a longer term place in the fortress. The current working idea is to have the long-term people petition the mayor or expedition leader for permission to stay and work in the fort, and you'll be the one in control of who gets to stay (since the decision is an official act of the fortress and not the whim of the mayor). There'll be a little petition notification that we can use for all sorts of decisions as we go.
If you have rooms in your inn, people you approve can stay there (there might be room in the inn for the short-term people, but that's uncertain), otherwise they'll stay in a fortress room. If things are working out and they want to stay, you can grant them full citizenship. That distinction doesn't mean much now (it'll acquire more meaning after our first pass on the embark scenarios), but it'll affect which locations they can use (so you can have taverns, temples and libraries for locals, for example, if you want) and it'll give them regular bedroom/property/pet claiming permissions.
Among the adventurers, as you might have seen from world generation, there are various roles -- mercenaries will join your fortress military (for room and board at the current time, until the economy returns), where wandering monster hunters will simply be petitioning for permission to enter the caves to kill beasts, more likely.
Посетители сейчас делятся на три категории: деятели искусства, ученые и приключенцы; кто-то из них просто проходит мимо, а кто-то хочет остаться на долгий срок. Сейчас основная идея, чтобы желающие остаться подавали мэру или лидеру экспедиции прошение о проживании и работе. Вы будете решать, кого принять (поскольку решение - официальное мнение крепости, а не каприз мэра). Будет маленькое уведомление о прошении, на основе которого мы потом сделаем разные решения.
Если в гостинице есть комнаты, там поселятся одобренные вами люди (возможно, будут комнаты для случайных путников, но пока неясно); если комнат нет, то они поселятся в крепости. Если все идет норм, и народ хочет остаться, то вы можете даровать им полноценное гражданство. Пока особого смысла в этом нет (будет развиваться при работе над сценариями эмбарка), но оно повлияет на доступные для них места (так что, если хотите, вы можете устроить таверны, храмы и библиотеки для местных) и даст им право на спальню/собственность/питомцев.
Что касается приключенцев, как вы можете видеть в ворлдгене, есть разные роли - наемники присоединятся к вашим военным (за крышу над головой и еду, пока не вернется экономика), а странствующие охотники на чудовищ, вероятно, просто будут просить разрешения спуститься в пещеры и поубивать монстров.